Fabryka Inżynierów XXI wieku

Wracając do oceny uczelni technicznych oraz wyposażeń polskich szkół można przytoczyć przykład Łódzkiej Fabryki Inżynierów XXI wieku. Jest to jedna z Polskich uczelni, która za sprawą inwestycji w naukę i technikę dzisiaj może szczyć się najlepiej wyposażonym zapleczem przygotowującym tytułowych inżynierów XXI wieku.

Czy zatem praktyka zdobyta podczas studiów i możliwość pracy na najlepszym sprzęcie przekłada się na ciekawe projekty prac inżynierskich? Tutaj jednak nie możemy opisać jakiekolwiek przykładu ponieważ uczelnia nie chwiali się osiągnięciami swoich uczniów. Czyż pisanie prac inżynierskich, szczególnie tych projektowych nie powinno należeć do najlepszych w kraju? Z takim przygotowaniem niestety nie słyszy się wiele o studentach uczelni technicznej w Łodzi. Czekamy na przykłady projektów prac inżynierskich.


E-learning. Nauka przyszłości?

Kształcenie e-learning jest co raz bardziej popularną formą nauki w Polsce. Dokładny reportaż o kształceniu oraz opinie studentów najdziemy w poniższym reportażu TVP Łódź "Nauka przez życie".
Zapraszamy do obejrzenia reportażu.



Edukacja techniczna na dobrym poziomie. Pisanie prac inżynierskich- to kopalnia nowych projektów.

    W przeprowadzonych przez Ministerstwo Nauki badaniach dotyczących kształcenia technicznego w Polsce w 2011 roku ustalono, iż edukacja na studiach technicznych jest na dobrym poziomie. Zastanawiająca i dość obszerna opinia z ostateczną oceną: dobry to według niektórych jednak nie jest powód do dumy.

    Rektorzy uczelni technicznych są niezadowoleni z cały czas niewystarczających dotacji od państwa. Brakuje pieniędzy na najnowsze laboratoria i projekty, które w znaczny sposób kształciły by przyszłych inżynierów pod kątem praktycznym. Podobną opinię posiadają też przyszli inżynierowie, którzy domagają się więcej zajęć praktycznych, które przygotują ich do startu na rynku pracy.

    Na ocenę bardzo dobrą zasługują jednak projekty wykonane przez studentów, które tworzone zostały podczas pisanie prac inżynierskich. W gronie tych projekty znalazły się najwyżej oceniane strony internetowe, czy też aplikacje na telefony komórkowe.

    Projekty wykonane przez inżynierów zostają również wysoko oceniane na świecie. W 2011 roku nasi młodzi programiści zostali uznani najbardziej zdolną grupą na świecie, wyprzedzając takie państwa jak USA czy Chiny. Można zatem uznać, iż pisanie prac inżynierskich w Polsce ma sens. Oby jak najwięcej w nich projektów na najwyższym światowym poziomie. Szkoda, iż rząd polski nie idzie w parze z Polskim zdolnymi studentami uczelni technicznych i zamiast zajmować się oceną należało by zainwestować więcej środków w kształcenie techniczne w Polsce.

D.T.

Od czego rozpocząć pisanie prac inżynierskich? Praca teoretyczna

    Przy pisaniu prac inżynierskich już coraz rzadziej można spotkać typowo prace czysto teoretyczne. Promotorzy wiedzą, iż praca taka nie wnosi nic po za zlepkiem informacji dostępnym w wielu pozycjach literatury podmiotu. Jednakże w kilku przypadkach prace te są pisane przez przyszłych inżynierów. Jednym z takich przypadków jest choroba lub inna niemożność do przeprowadzania badań lub projektu. Odpowiedni wniosek wraz z uzasadnieniem powinien trafić do promotora.

    Jak zatem wygląda pisanie prac inżynierskich czysto teoretycznych? Nie różni się wiele ona od części teoretycznej prac teoretyczno-badawczych czy teoretyczno-naukowych, jednakże informacje zawarte w pracy powinny być obszerniejsze. Zazwyczaj do opisu takich prac już na początku sugeruje się problem badawczy oraz hipotezę, którą "zbadamy" przy pomocy treści dostępnych w bibliografii.

    Praca teoretyczna zazwyczaj nie wnosi nic nowego do świata nauki, jednakże może ona obalić mity na temat myślenia rodaków. Niemniej jednak według raportów uczelni prac inżynierskich teoretycznych pisze się w Polsce około 20. Zazwyczaj promotorzy po uwzględnieniu dodatkowych czynników godzą się na takie rozwiązania.

    Pamiętajmy pisanie prac inżynierskich teoretycznych jest rzadkością dlatego nie zawsze są one uwzględniane przez literaturę podmiotu jako rodzaj prac inżynierskich

D.T.

Od czego rozpocząć pisanie prac inżynierskich? Praca teoretyczno-projektowa.

    W poprzednim poście wyjaśniłem na czym polega pisanie prac inżynierskich oraz jak wygląda praca teoretyczno-badawcza. Dzisiaj przedstawię jak poprawnie napisać pracę teoretyczno-projektową. Praca teoretyczno-projektowa podobnie jak praca teoretyczno badawcza składa się z dwóch części. Oczywiście części teoretycznej oraz części projektowej. Każda praca inżynierska musi jednak posiadać swój tytuł, dlatego tak samo jak wcześniej podamy temat, na przykładzie którego wyjaśnimy na czym polega pisanie prac inżynierskich. Tematem naszej pracy będzie "Przygotowanie wirtualnego dziekanatu dla uczelni wyższych".

Część teoretyczna

    Więc na samym początku należy również rozpocząć od teorii, dzięki której jesteśmy wstanie wykonać nasz projekt. W odróżnieniu od pracy teoretyczno-badawczej w części teoretycznej opisuje się zazwyczaj tylko i wyłącznie informacje dotyczące wykonania projektu, a nie przedstawienia historii powstawania stron internetowych, czy też historii Internetu. To jest właśnie podstawowa różnica, która charakteryzuje obie prace. Co zatem możemy opisać w części teoretycznej w podanym przez nas temacie. Na samym początku należy opracować języki, w których będziemy opracowywali naszą stronę, a także zastosowania dotyczące stylu graficznego pracy. Także w pierwszej kolejność opiszemy język HTML, który służy do pisania i prostej edycji tekstu, następnie język programowania, czyli w naszym przypadku będzie to PHP, mogące posłużyć do tworzenia formularzy, systemu logowania, panelu administracyjnego. Każda strona internetowa powinna posiadać także odpowiednią szatę graficzną- my użyjemy styli CSS a także grafiki w postaci Flash. Po kolei opisując dany program, jego możliwości i strukturę kończymy część teoretyczną pracy.

Część badawcza

Drugą częścią stanowi natomiast nasz projekt. Sposób w jaki go przedstawimy zależy od jego tematyki. W przypadku tworzenia naszej strony internetowej przedstawiamy po kolei projekt stworzony w HTML, PHP, CSS oraz Flash oraz opisujemy funkcję i zastosowanie każdego programu na podstawie naszego projektu. Następnie nasz projekt należało by przenieść na serwer, nie musi być on płatny jednakże taki, który obsłuży wszystkie stosowane przez nas skrypty. Pisanie prac inżynierskich projektowych nie wymaga podawania ulepszeń, które mogą być zastosowane, aczkolwiek może również i je uwzględnić. W podsumowaniu pracy należy porównać nasz projekt z tymi, które już funkcjonują.

Pisanie prac inżynierskich teoretyczno-projektowych wymaga na pewno więcej wiedzy praktycznej niż w przypadku pracy teoretyczno-badawczej, dlatego ta forma obrony dyplomu jest najczęściej stosowana na kierunkach technicznych typu informatyka, budownictwo, automatyka, elektrotechnika, elektronika itd.

D.T.

Od czego rozpocząć pisanie prac inżynierskich? Praca teoretyczno-badawcza.


    W życiu każdego przyszłego inżyniera przychodzi dzień, w którym zmierzy się z napisaniem pierwszej swojej pracy dyplomowej jaką jest praca inżynierska. Rozróżnia się dwa a nawet trzy rodzaje prac inżynierskich. Pierwszą z nich jest praca teoretyczno-badawcza, która jak sama nazwa wskazuje składa się z dwóch części. Na samym początku opiszmy jednak część teoretyczną, która występuje w każdej pracy. Pozostałe rodzaje zostaną przedstawione w pozostałych artykułach.

Część teoretyczna

    Część teoretyczna powinna zawierać wszystkie informacje, definicję, pojęcia, które będą przedstawiały daną dziedzinę. Pisząc np. na temat "Zastosowanie kamer cofania w samochodach marki BMW" powinniśmy wytłumaczyć termin "samochód" oraz przedstawić krótko jego historię, a następnie przejść do tematu głównego. Część teoretyczna zazwyczaj składa się z 1-3 rozdziałów, aczkolwiek w zależności od tematyki i wymagań promotora rozdziałów może być kilka. Zajmijmy się jednak podanym tematem. Rozłożyć można go na trzy rozdziały. Pierwszy rozdział będzie wprowadzeniem do świata motoryzacji, tak jak wcześniej wspomniałem należy przedstawić definicję samochodu oraz jego historię i rozwój, w szczególności w XX i XXI wieku. Następnie przechodzimy do rozdziału drugiego. W nim przedstawmy najpierw markę BMW, jej historię oraz całą strukturę firmy tzn. strukturę organizacyjną oraz posiadaną technologię , sprzęt i kadrę. W tym momencie może wydawać się, że posiadamy już dwa rozdziały jednak żaden nie dotyczy głównego problemu jakim są kamery cofania. Tutaj musisz jednak zdawać sobie sprawę, iż pisanie prac inżynierskich wymaga przedstawienia solidnej i obszernej podstawy jaką w tym przypadku jest wiedza teoretyczna. Po przeczytaniu Twojej pracy każda osoba nawet taka, która jest kompletnie zielona na temat motoryzacji powinna ją zrozumieć i umieć zdobytą wiedzę i informacje przekazać dalej. Jednakże wróćmy do pisania pracy. Zakończyliśmy rozdział drugi więc należałoby rozpocząć pisanie rozdziału trzeciego. W rozdziale tym należy zająć się głównym problemem jakim są kamery cofania w marce samochodu BMW. W takim razie na samym początku należy przedstawić po co są stosowane kamery cofania oraz ich technologię, a następnie wziąć pod lupę wszystkie dostępne kamery cofania jakie występują na rynku i opisać ich wady i zalety. Dalej przeanalizować trzeba kamery zastosowane w samochodach marki BMW. Oczywiście kamery stosowane są od niedawna dlatego weźmy przykładowo przedział czasu od 2007-2012, a następnie tak jak w przypadku opisywania wszystkich kamer dostępnych na rynku opiszmy również i te.

Część badawcza

    W taki o to sposób zakończyć można pisanie części teoretycznej. Co zatem znajdować się powinno w części badawczej? Tutaj również zazwyczaj zgodnie z promotorem można ustalić jeden lub więcej problemów głównych pracy. W naszym temacie zajmiemy się porównaniem jakości kamer cofania zastosowanych w samochodach marki BMW w stosunku do pozostałych kamer dostępnych na rynku oraz bezpieczeństwem ich stosowania. W pracy inżynierskiej można tak samo jak i w innych pracach dyplomowych zastosować i określić narzędzie badawcze. W naszym przypadku skorzystamy z dwóch. Pierwszym z nich do porównania jakości kamer będzie analiza, którą posłużmy się w odniesieniu do wszystkich modeli dostępnych na rynku z kamerami stosowanymi w samochodach marki BMW. Drugim narzędziem badawczym będzie ankieta, którą zastosujemy wśród posiadaczy aut osobowych marki BMW wyposażonych w kamerę cofania, dzięki czemu dowiemy się czy w praktyce są one również doceniane przez właścicieli samochodów. W części badawczej należy także przedstawić wyniki badań oraz je podsumować opierając się na wiedzy teoretycznej. Możemy także podać własne przykłady ulepszenia podanej technologii.

    Jak zauważyliście pisanie prac inżynierskich teoretyczno-badawczych nie jest wcale skomplikowanym zadaniem, jednakże z pewnością należy poświęć dużo czasu i zapału przy poszukiwaniu materiałów do pracy oraz podczas przeprowadzania badań.

D.T.