Od czego rozpocząć pisanie prac inżynierskich? Praca teoretyczno-badawcza.


    W życiu każdego przyszłego inżyniera przychodzi dzień, w którym zmierzy się z napisaniem pierwszej swojej pracy dyplomowej jaką jest praca inżynierska. Rozróżnia się dwa a nawet trzy rodzaje prac inżynierskich. Pierwszą z nich jest praca teoretyczno-badawcza, która jak sama nazwa wskazuje składa się z dwóch części. Na samym początku opiszmy jednak część teoretyczną, która występuje w każdej pracy. Pozostałe rodzaje zostaną przedstawione w pozostałych artykułach.

Część teoretyczna

    Część teoretyczna powinna zawierać wszystkie informacje, definicję, pojęcia, które będą przedstawiały daną dziedzinę. Pisząc np. na temat "Zastosowanie kamer cofania w samochodach marki BMW" powinniśmy wytłumaczyć termin "samochód" oraz przedstawić krótko jego historię, a następnie przejść do tematu głównego. Część teoretyczna zazwyczaj składa się z 1-3 rozdziałów, aczkolwiek w zależności od tematyki i wymagań promotora rozdziałów może być kilka. Zajmijmy się jednak podanym tematem. Rozłożyć można go na trzy rozdziały. Pierwszy rozdział będzie wprowadzeniem do świata motoryzacji, tak jak wcześniej wspomniałem należy przedstawić definicję samochodu oraz jego historię i rozwój, w szczególności w XX i XXI wieku. Następnie przechodzimy do rozdziału drugiego. W nim przedstawmy najpierw markę BMW, jej historię oraz całą strukturę firmy tzn. strukturę organizacyjną oraz posiadaną technologię , sprzęt i kadrę. W tym momencie może wydawać się, że posiadamy już dwa rozdziały jednak żaden nie dotyczy głównego problemu jakim są kamery cofania. Tutaj musisz jednak zdawać sobie sprawę, iż pisanie prac inżynierskich wymaga przedstawienia solidnej i obszernej podstawy jaką w tym przypadku jest wiedza teoretyczna. Po przeczytaniu Twojej pracy każda osoba nawet taka, która jest kompletnie zielona na temat motoryzacji powinna ją zrozumieć i umieć zdobytą wiedzę i informacje przekazać dalej. Jednakże wróćmy do pisania pracy. Zakończyliśmy rozdział drugi więc należałoby rozpocząć pisanie rozdziału trzeciego. W rozdziale tym należy zająć się głównym problemem jakim są kamery cofania w marce samochodu BMW. W takim razie na samym początku należy przedstawić po co są stosowane kamery cofania oraz ich technologię, a następnie wziąć pod lupę wszystkie dostępne kamery cofania jakie występują na rynku i opisać ich wady i zalety. Dalej przeanalizować trzeba kamery zastosowane w samochodach marki BMW. Oczywiście kamery stosowane są od niedawna dlatego weźmy przykładowo przedział czasu od 2007-2012, a następnie tak jak w przypadku opisywania wszystkich kamer dostępnych na rynku opiszmy również i te.

Część badawcza

    W taki o to sposób zakończyć można pisanie części teoretycznej. Co zatem znajdować się powinno w części badawczej? Tutaj również zazwyczaj zgodnie z promotorem można ustalić jeden lub więcej problemów głównych pracy. W naszym temacie zajmiemy się porównaniem jakości kamer cofania zastosowanych w samochodach marki BMW w stosunku do pozostałych kamer dostępnych na rynku oraz bezpieczeństwem ich stosowania. W pracy inżynierskiej można tak samo jak i w innych pracach dyplomowych zastosować i określić narzędzie badawcze. W naszym przypadku skorzystamy z dwóch. Pierwszym z nich do porównania jakości kamer będzie analiza, którą posłużmy się w odniesieniu do wszystkich modeli dostępnych na rynku z kamerami stosowanymi w samochodach marki BMW. Drugim narzędziem badawczym będzie ankieta, którą zastosujemy wśród posiadaczy aut osobowych marki BMW wyposażonych w kamerę cofania, dzięki czemu dowiemy się czy w praktyce są one również doceniane przez właścicieli samochodów. W części badawczej należy także przedstawić wyniki badań oraz je podsumować opierając się na wiedzy teoretycznej. Możemy także podać własne przykłady ulepszenia podanej technologii.

    Jak zauważyliście pisanie prac inżynierskich teoretyczno-badawczych nie jest wcale skomplikowanym zadaniem, jednakże z pewnością należy poświęć dużo czasu i zapału przy poszukiwaniu materiałów do pracy oraz podczas przeprowadzania badań.

D.T.